Вперше філософія кайдзен була застосована в ряді японських компаній (включаючи Toyota) в період відновлення після Другої світової війни, і відтоді поширилася по всьому світу. Термін «кайдзен» став широко відомий завдяки однойменній книзі Масаакі Імаі.
Концепція кайдзен
Концепція кайдзен охоплює більш широке поняття ніж якість або продуктивність.
Історія
Починаючи з 1986 року, коли було видано книгу «Kaizen: The Key to Japan's Competitive Success», термін "кайдзен" був прийнятий як позначення однієї з ключових концепцій менеджменту. У 1993 році він увійшов до нового видання New Shorter Oxford English Dictionary, який визначає кайдзен як безперервне вдосконалення методів роботи, особистої ефективності і т. д., тобто як філософію бізнесу. Таким чином, термін нарешті отримав визнання в англійській мові.
У японській мові слово «кайдзен» означає «безперервне вдосконалення». Виходячи з цієї стратегії, в процес вдосконалення залучаються всі — від менеджерів до робітників, причому її реалізація потребує відносно невеликих матеріальних витрат. Філософія кайдзен припускає, що наше життя в цілому (трудове, суспільне і приватне) повинно бути орієнтоване на постійне поліпшення.
Концепція кайдзен
Концепція кайдзен охоплює більш широке поняття ніж якість або продуктивність.
Поняття кайдзен включає наступні елементи товарного виробництва:
- орієнтація на споживача;
- тотальний контроль якості (TQC);
- роботизація;
- кружки якості;
- система новаторських пропозицій;
- автономізація;
- дисципліна на робочому місці;
- тотальне забезпечення продуктиновсті (TPM);
- система КАНБАН;
- покращення якості;
- система «точно до часу»;
- нуль дефектів;
- діяльність малих груп;
- співробітництво праці і капіталу;
- підвищення продуктивності;
- створення нових продуктів.
Ключові компоненти кайдзен.
- Постійне і акцентоване скорочення всіх видів втрат, спрямоване на безперервне підвищення ефективності роботи і скорочення витрат.
- Раціональна організація робочих місць за допомогою системи 5S, що дозволяє досягти максимально можливого порядку, ефективності і продуктивності.
- Контроль якостів масштабі всієї компанії, причому поняття якості включає не лише якість продукції, а ширше поняття якості самої роботи.
- Стандартизація— діяльність по стабілізації і підтримці досягнутих результатів покращення за рахунок навчання і дисципліни, забезпеченню стабільно високих результатів роботи.